مجید جلالی مربی نام آشنای فوتبال ایران که این روزها در کنار سرمربیگری تیم سایپا رئیس کانون مربیان فوتبال ایران نیز هست، به‌دلیل اینکه مدافع مربیان ایرانی است‌ در جدال با موافقان مربیان خارجی قرار دارد؛ گرچه خودش می‌گوید که خارجی‌ستیز نیست.

مجید جلالی

جلالي اما معتقد است كه چرخه فوتبال ايران با توجه به شرايطي كه در حال وقوع است آسيب‌پذير است. او مي‌گويد كه شبكه‌هاي واسطه‌اي فوتبال ما را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد به‌طوري كه بازيكنان با تيم‌هاي باشگاهي قراردادهاي يكساله مي‌بندند و از نيم‌فصل تمام فكر و ذهن خود را درگير فصل بعد و نقل و انتقالات مي‌كنند. سرمربي‌ سايپا ادامه مي‌دهد: « اين مسئله نه‌تنها به بازيكنان فوتبال بلكه به تيم‌هاي باشگاهي و تيم ملي ضربه وارد مي‌كند و اين درحالي است كه باشگاه‌هاي اروپايي قراردادهايي طولاني‌مدت حداقل 3ساله مي‌بندند تا بازيكن به‌صورت كامل در اختيار تيم و باشگاه باشد و دغدغه‌اي براي فصل بعد نداشته باشد.هدف بازيكناني كه قراردادهاي يكساله مي‌بندند، تنها رسيدن به اوج و پوشيدن پيراهن تيم ملي نيست بلكه مي‌خواهند از اين راه پول درآورده و كسب درآمد داشته باشند كه اين مسئله باعث از بين رفتن تمركز آنان در فوتبال مي‌شود.جلالي در مورد اينكه برخي از مربيان، نيمي از تيم‌هاي حاضر در ليگ را يك‌بار و يا حداقل يك نيم‌فصل تجربه كرده‌اند، گفت: اين مسئله تا 2سال پيش وجود داشت كه هر سال شاهد ادامه حضور مربيان در تيم‌هاي خود و يا ساير تيم‌ها بوديم اما از 2سال قبل چهره‌ها و مربيان جواني همچون گل‌محمدي، منصوريان، تاتار، ويسي، مرفاوي، مكوندي و چندين مربي ديگر در ليگ برتر حضور دارند كه باعث شده‌اند ليگ به‌خصوص در فصل گذشته دچار تحولات اساسي شود.حضور مربيان جوان و نيز باتجربه و قديمي، تقابل و تعامل خوبي ايجاد كرده و اين مسئله را در رقابت‌هاي ليگ چهاردهم شاهد بوديم، به‌طوري كه پيشرفت خوبي در ديدارهاي فصل گذشته به لحاظ كمي و كيفي ديده شد.

جلالي در مورد امير قلعه‌نويي و علي دايي نيز گفت: قلعه‌نويي مرد موفق و باهوش و علي دايي مرد دوست داشتني و داراي ذهن برتر است. وي در پاسخ به اين سؤال كه برخي بازيكنان جوان در ابتداي اوج فوتبال خود، تيم‌هاي ايراني را به مقصد تيم‌هاي خارجي ترك مي‌كنند، گفت: جوان براي ترانسفر شدن زمان خاصي دارد، البته برخي از بازيكنان هستند كه به‌علت داشتن پول و رابطه ورزشي خانواده‌هاي خود به تيم‌هاي خارجي مي‌روند. به گفته جلالي، بازيكناني كه در ابتداي اوج اقدام به ترك تيم‌هاي داخلي مي‌كنند، با تفكر اينكه ره‌صدساله را يك شبه طي كنند، دست به چنين اقدامي مي‌زنند اما در طول مسير دچار مشكل و افت شديد مي‌شوند. اين مدرس فيفا با اشاره به اينكه در فوتبال امروز دنيا 5 راه براي درآمد وجود دارد، اظهار كرد: حق پخش تلويزيوني، حق كپي‌رايت، بليت فروشي، تبليغات و ترانسفر راه‌هاي درآمد هستند اما قوانيني در فوتبال ما وجود دارد كه همه اين راهكارها بسته و مي‌خواهد فوتبال به دولت وابسته بوده و دولت مديريت آن را در دست داشته باشد كه به همين دليل 2تيم استقلال و پرسپوليس هيچگاه به بخش خصوصي واگذار نخواهند شد.جلالي تأكيد كرد: اگر اين قوانين بخواهد همچنان در فوتبال ما وجود داشته باشد، اين ورزش رو به نابودي خواهد رفت. ما براي خود قوانين بومي تعريف كرده‌ايم، درصورتي كه در سطح جهان فوتبال بازي مي‌كنيم و اين دو با هم مغايرت دارد و بايد كارشناسان خبره در اين زمينه راهكارهاي اساسي و اصولي ارائه دهند.

کد خبر 302073

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha